Extra greep voor hulp bij opbokken?

[*]Ik zoek voor een R1250 GS (zelfde als R1200/1250RT??) een Wunderlich grip (of alternatief merk) om te helpen bij het opbokken van de motor.

Opbokken van mijn R1200RT LC heeft nooit geen problemen gegeven, maar bij de 1250GS lukt het me gewoon niet. Waar een ander zijn 90 kg gewicht gewoon op de middenbok duwt om op te bokken, lukt mij dat gewoonweg niet met mijn 70 kg. Ik heb verschillende opties geprobeerd maar allen zonder succes. Dus is dit hulpmiddel mij laatste hoop.

Heeft iemand nog zo een ding liggen?


mvg

Heb zo’n ding liggen, heb hem gebruikt maar echt geweldig was het niet en daarom is hij er weer af en ligt in een bak… Ik heb nu linker stuurhelft en linker beugel bij koffer beet, met echt schoenen aan krijg ik hem net op de bok, ben 86kg.

Laat maar horen wat je wil …

Hi Bert,
Ik ben zelf 1,82 m lang en 71 kg zwaar, en ik krijg de motor wel iets omhoog op de midden standaard, maar niet genoeg om hem over het bovenste dode punt heen te tillen.

Als zo een hulpstuk niet echt helpt, dan weet ik niet wat wijsheid is.:neutral_face::frowning:

En toch is het opbokken een techniek en geen kracht.
Maat van me kreeg zijn Triumph Tiger 1200 niet omhoog. Grote en sterke kerel hoor.
Totdat een andere maat hem het trucje leerde. Sindsdien geen probleem meer.

Zo moeilijk om een handigheidje uit te leggen in text, maar is het niet dat je het opbokken in 1 “brute” beweging doet. Niet te voorzichtig/langzaam, maar in één keer een flinke trap op de bok en ruk aan de fiets om hem over het dode punt heen te krijgen? Voet op de bok, beetje door de knieen heen en dan in één keer de voet naar beneden, net als een haring van een tent met je klomp de grond in drukken zeg maar …
Nou ja, je begrijpt wel wat ik bedoel …

Techniek is inderdaad 80% van het werk, maar het is wel zo dat, nu ik niet alleen 30 jaar ouder maar ook 30 kilo zwaarder ben, het opbokken een stuk eenvoudiger gaat dan vroeger; het eigen gewicht helpt dus zeker bij een zware fiets en ik kan me voorstellen dat, wanneer je 70kg weegt, het opbokken van een BMW geen sinecure is wanneer je het alleen van de techniek kunt hebben.

https://www.youtube.com/watch?v=eulRiPnoaKM

Bovenstaande link laat vele kleine maar belangrijke tips zien.


Er zijn veel youtube filmpjes te vinden: zoeken op how to get bike on the centerstand

Specifiek de RT bv: https://www.youtube.com/watch?v=CRHv2au7QTI

Succes gaat lukken!

Edit:

Dit topic is verplaatst van het Koop/verkoop/gezocht/gevraagd advertenties vanwege de waardevolle TIPS over opbokken naar Alle overige (relevante)technische onderwerpen. In het eerder genoemde onderwerp worden alle berichten na verloop van tijd gewist.

Ik kan hem opsturen tegen een zekere vergoeding, kun je het in ieder geval proberen, je bent 10 cm kleiner dan ik dus je zult een betere ‘greep’ hebben op het ding. Ongeacht wat de 'RT’ers ook melden: mijn R1200GS LC is een kreng qua opbokken t.o.v. de R11X0RT’s die ik gehad heb, snap niet hoe Herr BMW zoiets ontworpen kan hebben …

Stuur maar een PB wat je wil …

IK heb zelf dit probleem ook een tijdje gehad omdat ik een schouderblessure kreeg. De oplossing was eigenlijk heel simpel. Gewoon een klein plankje van een paar cm dik, waar ik met mijn voorwiel op reed op de plek waar de motorfiets moest komen te staan. Dan de motor opbokken en het plankje weer weghalen. Omdat de motor door het plankje aan de voorzijde dan hoger staat hoef je minder kracht te zetten om hem over het dode punt te halen.
Probeer het maar eens. Wel even zoeken naar een plankje waar te de motor makkelijk op kan rijden qua hoogte en dat nog vrij onder het voorwiel past als de motor opgebokt is, zodat je het er weer onderuit kunt halen. Plankje hoeft net veel langer dan 20 a 30 cm te zijn en net zo breed als de voorband is genoeg. Breder is wel makkelijker.

Even los van allerlei hulpmiddelen, en het stabiliseren vd motor (voorwiel recht en beide bokpoten contact met de grond). In de de basis maak je gebruik vd strekkracht van je bovenbeen . De rechterhand is alleen een stabilisator en ankerpunt . De afstand vergroten tussen het handvat dat je met je rechterhand vast houdt en de bok doe je dus met beenkracht en niet met gewicht . Je trapt dus de bok ahw weg van het handvat bij de buddysit. (soort aangepaste legpress uit het krachthonk).

Klinkt leuk maar vandaag kreeg ook ik hem bijna niet op de middenbok bij een tankstation, de vloer was zo schuin dan hij met de jiffy bijna omviel en dus wel op de middenbok moest :imp:

Hos heeft inmiddels mijn handvat ontvangen en ik ben benieuwd naar het resultaat bij hem…

Hi Bert. Heb bij Wunderlich een nieuwe anti-verdraaingsbeugel gehaald en daarna alles gemonteerd. Staat hardstikke strak, maar helpt niet echt. Krijg de 1250GS nog steeds niet op de middenbok. Heb langzamerhand geen alternatieve oplossingen meer. Behalve accepteren dat ik dan de zijstandaard (met verbreder) maar moet gebruiken …

Ik ruik handel in een hydraulisch aangedreven middenbok, dit is mijn X-ste motorfiets maar heb nog nooit zoveel moeite moeten doen om het ding op de middenbok te krijgen, ik ben 1.93m, zou toch genoeg moeten zijn …

Als ik de voorspanning op 2 Helmpjes zet lukt het een stuk beter maar dat rijdt niet lekker als je er altijd solo op zit.

Dan dus maar een klein plankje in de koffer! probeer maar. Het werkt altijd. Alleen lastig dat je de motor dan eerst even op de jiffy moet zetten, het plankje neerleggen en hem dan er op moet duwen. Maar daarna gaat het opbokken een stuk makkelijker.

Kort geleden eens geprobeerd met een R1200RT 2016(?), de RT heeft een andere, kortere middenbok en het gaat een stuk makkelijker dan de lichtere GS. De hogere GS heeft een hogere middenbok en ook een langere ‘duw-stang’ dan de RT maar gaat nog steeds zwaarder. :cry:

Met mijn vorige motor, R1200RT, nooit een probleem gehad. Trok ik zo zonder problemen op de middenbok.

Ik denk dat daar een punt zit. De verhouding tussen de armlengte van de bok en van de duwstang.
De duwstang is sowieso veel korter dan de bok, waardoor extra gewicht veel minder effect heeft dan je zou denken.
Door op de duwstang te gaan staan (met je andere voet los van de vloer) bereik je wel de maximale assistentie van je gewicht.

Overigens heb ik makkelijk praten met mijn wat lichtere R1200R :smiley: Maar ik gebruik de bok eigenlijk zelden. Alleen bij het poetsen, om de wielen te kunnen draaien. In de garage zet ik hem gewoon op de jiffy, en schuif daar een blokje hout onder van een centimeter of 4 à 5. Hij staat dan praktisch rechtop, maar omvallen kan hij niet want hij staat tegen de muur. Bij stops onderweg staat hij steviger op de jiffy (eventueel plankje eronder) dan op de bok, zeker op grind of gras. Een maat van me zet zijn K1200RS altijd op de bok. Zelfs bij het tanken. Hij krijgt er dan meer benzine in zegt hij. Maar telkens loopt dat extraatje er via de overloop alweer uit door verwarming boven het warme motorblok. Ach ja, eigenwijs is ook wijs zeg ik dan maar _004

Ha ha. Succes. Kwam ervia Quispel achter dat de motor door vorige eigenaar verlaagd is middels een Hyper Pro verlagings veer. Echter hij heeft nooit de midden standaard vervangen voor verlaagd model.

Nu deze standaard laten vervangen door MSA in Ede. Wereld service. Nu kan ik de 1250 GS dus WEL opbokken. Misschien een hint voor anderen die een soort gelijk probleem hebben.

Groeten
Frank

Ik kan me voorstellen dat dat niet datgene is waar je als eerste aan denkt.
Goed dat je het probleem hebt opgelost en dat je dat ook post op het forum. _004 Ik weet bijna wel zeker dat je niet enige bent/was met dit probleem.