Bij deze even een voorstelronde van mijzelf voor jullie forum. Ik ben Coen uit Amersfoort en restaureer motoren (vooral luchtgekoelde Boxers en Mono’s) voor de hobby. Daarnaast rijdt ik voor mijn dagelijkse rit naar Amsterdam (125km per dag) op en neer op een knappe R1100RT (met nu 66K op de teller) uit 1999. Onlangs aangeschaft als pekelmotor maar ik merk dat ik de motor nu toch wel erg prettig vindt en hem waarschijnlijk nog even aan houdt.
Ik ben van plan om binnenkort nog wat onderhoud te doen waaronder de V-Snaar te vervangen, startonderbreker te verwijderen en een oliekeerring van de voorvork te vervangen en misschien hebben jullie nog handige tips.
Je boft met de aanschaf van je 1100 en het vervangen van een oliekeerring in een vorkpoot bij dit type.
De tweekleppers en de mono’s hebben min of meer traditionele voorvorken, waarbij het vervangen van een keerring een beste klus is.
Bij je 1100 - wat een mooie kleur trouwens - is dat een stuk eenvoudiger, het wiel hoeft er niet eens uit. Dat heeft alles te maken met de constructie van de telelever. Er is op dit forum veel te vinden over het vervangen van de keerringen, zie o.a deze post.
Kijk even goed naar het verschil tussen de boven- en onderkant van de keerring, het verschil is klein en moeilijk te zien. Zoals de oude keerring eruit komt, is een mooi voorbeeld. Een verkeerd-om-geplaatste keerring leidt tot een plens olie op de binnenkant van je scherm, die langzaam naar de remschijf druipt.
In tegenstelling tot een traditionele voorvork dient de olie in de vorkpoot alleen als smering tussen binnen- en buitenbuis. Met demping heeft die olie niets te maken.
.
Schermafbeelding 2021-03-24 om 19.12.03.png
Wat betreft het vervangen van de snaar of belt, ook dat is een redelijk overzichtelijke klus. Het is overigens geen V snaar, maar een plat exemplaar met een profiel. Inmiddels heb ik daar enige ervaring mee opgedaan omdat het een standaard klus is bij elke Oilhead die ik wel eens aanschaf: Carterolie, remvloeistof, filters, kleppen en belt.
Op Youtube vind je veel voorbeelden en ook hier op het forum is het een en ander te vinden. Omdat de 1100 een stelmechanisme heeft, ben je niet gebonden aan een dure Genuine elast BMW belt. Als de snaar maar aan de specificaties voldoet, ben je geen 26,50 maar 6,90 euro kwijt.