En toen ging het (bijna) fout

Hallo Dutch;
In je eerste bericht lees ik: “Beter was het geweest om nog meer te vertragen (remmen), maar dan is het net alsof je zegt “ja, komt u maar, ik maak wel even ruimte voor u”. Terwijl ze toch iets beter had moeten kijken, denk ik.”

Wat is er in dit geval op tegen om diegene die een fout lijkt te gaan maken, een fout die bovendien voor jou het meest bedreigend is, daarvoor de ruimte te geven door te remmen?
Lijkt mij per definitie toch de veiligste en dus beste oplossing.
Dat ze eigenlijk beter had moeten kijken ligt alleen in haar eigen macht.
Maar als motorrijder, rijdend tussen een niet kijkende automobilist(e) die wil gaan inhalen en een vangrail, zit je in een zeer ongeschikte positie om de automobilist te gaan opvoeden/corrigeren of whatever.
Zij maakt de fout en jij redt jezelf uit een penibele situatie door te remmen en haar inderdaad de ruimte te laten om die fout te maken zonder ernstige gevolgen.
Dus ik denk; Gewoon goed opgelet en adequaat gereageerd _004

Goede discussie, waarvan ik weer wat leer.
In de praktijk doe ik het nog weer anders:
Als ik twijfel of iemand op de rechterbaan me wel ziet, zorg ik dat ik uit de dode hoek kom en even pontificaal naast die auto ga rijden (minstens op gelijk hoogte).
Dit doe ik ook als ik daarvoor even dicht achter een voorganger op de linkerbaan moet rijden. Als deze voorligger niet optrekt of door kan rijden, laat ik me weer terugzakken in de overtuiging dat de auto op de rechterbaan me gezien heeft.
Daarnaast rijd ik zo pontificaal mogelijk op de rijbaan (ik houd van het woord pontificaal), dwz . niet teveel naar links of rechts. Bij het inhalen ga ik even zover mogelijk van het voertuig (auto of vrachtwagen) af rijden die ik inhaal ( dus flink naar links). Als ik zelf ingehaald word , ga ik even meer naar rechts op de rechterbaan.

HAns

Hallo Daaf,

Je hebt gelijk, maar ik denk bij elke “fout”, wat kan ik er van leren, en, nog veel belangrijker, hoe kan ik het in het vervolg voorkomen.
Want een fout maken behoeft in principe niet erg te zijn, soms, maar herhaaldelijk dezelfde fout maken dan heb je een probleem :wink:

Ik her-positioneer mij regelmatig, kies daarom ook de rechterbaan als ik even het gevoel krijg (zie, dus) dat men niet kijkt, soms zelfs even naar rechts op de rechterbaan. (die rechter-spiegel is ook belangrijk om hen te zien, en te zien kijken).
Maar toch probeer ik niet te vaak (achter elkaar, als het ware) linkerbaan-rechterbaan te doen, om een te onrustig verkeersbeeld te voorkomen. Of, die bestuurders heb je ook, die zien je naar rechts gaan, en denken dan blijkbaar “mooi, ik kan dan gelijk naar links, geen knipperlicht nodig, gaan met die banaan.” Waarbij ze soms vergeten naar links te kijken en het andere verkeer hinderen.

En inderdaad, net zoals HansD schreef, ruim, zeer ruim inhalen.
Hoewel ik de situatie van niet-koersvaste bestuurders nog niet meegemaakt heb (anders dan in de file), ik hou erg van mijn veiligheidsruimte, ten alle tijden :wink:
En goede tips om wat meer pontificaal te zijn, dat is mijn nieuwe woord van de maand geworden. _004

Zoals een instructeur ooit tegen mij vertelde, je mag best wat trotser op die fiets zitten, laat je zien, kin omhoog en borst(en) vooruit :laughing:

Anyhoe, deze situatie is een leer-moment voor mij dus.
Hopelijk heeft de dame in kwestie er ook wat van geleerd.

Ik in ieder geval wel! _004

Zeker een leerzaam draadje,

maar DMM, ik weet niet of je niet gewoon het gas had los kunnen laten of licht aanremmen, door achteropkomend verkeer, anders was dit misschien ook een optie geweest.
Weet dat dat moeilijk te beslissen is in een split-second en al helemaal als je ook nogmaals moet kijken in je spiegels voor achteropkomend verkeer.

(Ik weet dat je altijd overzicht moet houden, ook wat er achter je gebeurdt, maar voordat je (aan)remt moet het natuurlijk ook nog eens)

zie mijn quote, geldt niet alleen voor motorrijders

Terechte opmerking;
Ik had al iets geremd, en er zat verkeer (redelijk vlak) achter mij, we kwamen net uit een file rijden.
Dan is iedereen over het algemeen wat gehaaster om weer snelheid te maken.

Ik had nog wat meer kunnen remmen, of langer wat meer naar rechts kunnen rijden in haar kijk-hoek.
Als je het filmpje bekijkt zie je mij naar de as van de weg rijden vóór die tijd. (@ 00:02 t/m 00:09)
Het is helaas wat moeilijk te zien op de opname, maar de hoofdbeweging was er wel, vanaf 00:14 t/m 00:17 zat ik in haar kijk-hoek volgens mij

Ik kom langzamerhand tot de conclusie dat de dame in kwestie helemaal nooit gekeken heeft, of wel gekeken maar niet gezien (ogen kijken, het brein ziet, is mijn stelling). Aangezien ik ook nogal opvallend gekleed ben :wink:

Hoewel het een “complexe” situatie was, had ik het redelijk onder controle, op deze laatste stap na dan :blush:

Allemaal interessant om te lezen…
Mijn motto is eenvoudig en tot nu toe (en hopelijk nog heel lang) zeer deugdelijk
gebleken: ik ga er steeds van uit dat men mij niet gezien heeft en ik neem
steeds een ruime veiligheidsmarge tov andere weggebruikers en obstakels.
Over de ideale positie op de rijweg kan ik zeer kort zijn (in België toch :wink:):
daar waar er het minste putten zijn… rij ik het liefst _004
[groet]
Gwaaido

Hoi Dutch,

Eens dat je van je fouten kan leren, immers iets wat je goed doet kan je al en hoef je dus niet meer te leren :wink:
Waar ik op inhaak is dat je maar zeer beperkte (tot geen) mogelijkheden hebt om iemand anders van een fout te laten leren, dat moet die persoon om te beginnen zelf willen :wink:
Ik bedoel;
Jezelf zichtbaar maken door de beste positie op de weg te kiezen doe je zelf. Daar heb je macht en controle over, uitzonderingen daargelaten…
Maar of iemand kijkt en jou ziet, dat ligt buiten jouw macht of controle… In aanmerking genomen dat je de juiste positie op de weg hebt in kunnen nemen natuurijk :exclamation:

Overigens denk ik dat we eigenlijk op verschillende wijzen hetzelfde zeggen _004

Ben het helemaal met je eens, er zitten twee kanten aan.

Ik verwacht ook zeker niet dat ik de ander kan “opvoeden” of verbeteren of zo, maar ik kan wel proberen nog meer/beter rekening te houden met hun mogelijke “fouten”, en deze opname toont m.i. aan dat ik nog iets meer veiligheidsruimte had kunnen nemen, of, er toch voorbij had moeten gaan om zo in haar gezichtsveld aan de voorzijde te komen.
Maar daar was mijn “twijfel” debet aan dat ik die keuze op dat moment genomen had, waarbij ik achteraf van mening ben dat er andere, maar vooral betere, keuzes er waren geweest. En die had ik beter kunnen kiezen.

En geef ik dus ook ruiterlijk toe dat ik het in deze specifieke situatie niet helemaal goed gedaan heb, en het dus een verbeterpunt is.

Misschien is dit een optie om meer op te vallen op de motor:

http://www.youtube.com/watch?v=DSK5fmGnXi0&feature=player_embedded

Ik weet het, niet zo veilig en hygienisch

_004 Hmmm, daar heb ik het postuur niet meer naar, laat ik het daarbij houden :open_mouth: :laughing:

Als ik dat zou doen, weet ik zeker dat ik opmerkingen krijg dat mijn “motorpak” wel heel raar zit of opgedroogd is :unamused: Big RT Smile

Ik vond de ongekuiste versie mooier, op sommige punten :laughing:

En de vraag waar dat ventieltje voor dient :laughing:

:laughing: :laughing: Bij mij zal het meer zijn dat er een slang loshangt :unamused: :smiling_imp: , maar ik begrijp wat je bedoelt. :laughing: :laughing:

Geweldig die humor op dit forum, dat maakt een minder fraaie dag weer helemaal goed!
Dankjulliewel, allemaal! _004

Heren,

Ik zou die creditcard van die laatste man op zijn v-strom :laughing: maar niet meer aanpakken :O :O :O

Je ziet wel gelijk of het een man of vrouw is. Big RT Smile

Alleen in de laatste seconde, waar stopt die man nou dat apparaatje???

Volgens mij stopt hij het tussen zijn zitvlak en zijn zadel _001

Sommige dingen wil je gewoon niet weten :O

“Geld stinkt toch niet” :wink:

Ja hoor, ik wel. Ik ben nogal nieuwsgierig van aard. :laughing: :laughing: :laughing:

Maar soms wel waar het vandaan komt (in dit geval waarschijnlijk zeer letterlijk) :laughing: