Na vorige week al een paar keer het accu icoontje opgelicht te zien is vandaag m’n dynamo (R1200RT 2005) overleden. En dat bij 42.000 km. Vanmorgen nog door laten meten. Toen was het eigenlijk nog ok maar toch bleef het icoontje af en toe komen. Nog wel een nieuwe accu geplaatst in de hoop dat dit het probleem was maar helaas. Ik ruik m nu ook een beetje.
Iemand tips. Bij de garage was het €195 voor een tweedehands en ruim €300 arbeid. Daar word ik heel verdrietig van.
Het is een bekend probleem bij deze uitvoering. De regelaar is met grote zekerheid eveneens defect. De prijzen die jij noemt zijn erg laag. Ik denk dat de garage vermoedelijk niet weet hoeveel werk het is om er bij te komen. Bij deze dynamo’s is een goede accu gewoon een must. Deze dient vervangen te worden voordat deze echt stuk is. Maar daar heb je nu weinig aan. Er is op dit forum hier al veel meer over geschreven dus ik zou even zoeken of de informatie die je zoekt al ergens staat.
Met regelaar. Bedoel je spanningsregelaar?
Ja klopt. De regelaar vloeit de niet opgenomen stroom naar massa. Als de accu slecht wordt is de inwendige weerstand van de accu aanzienlijk hoger dus krijgt de regelaar het zwaar te verduren. Die slaat op een gegeven moment door en trekt dan een fase van de dynamo in volle sluiting.
Een slechte accu kan je vaak zien aankomen door de motor stationair te laten draaien en naar de lichtbundel (niet in) van de koplamp te kijken. Als de accu slecht wordt zie je onregelmatige licht bundel. Ik weet niet of deze klacht je al was opgevallen voor het defect gaan.
Nee, dat is me niet opgevallen. Als ik met een draaiende motor meet geeft hij 10,5 V. Zou het dan toch alleen de regelaar zijn?
Het probleem is dat je de dynamo slecht kan doormeten. Het zijn vrij korte wikkelingen met een vrij dikke diameter waardoor de weerstand waarde zeer laag is. Een gewone ohm meter heeft in zijn meet draden vermoedelijk al meer weerstand dan dat de dynamo heeft. De enige meting die je daarop kan doen is kijken of alle 3 de wikkelingen er zijn en of er geen doorslag is opgetreden naar aarde (massa) doordat er een wikkeling door warmte is doorgeslagen. Zelfs na deze meting heb je nog geen garantie dat deze goed is.
Je hebt al wat geroken dus dat er wat verbrand is wel zeker. Zowel voor de dynamo als voor de regelaar heb je materiaal nodig die een gemiddelde hobbyist niet op de plank heeft liggen. De regelaar is met een stroom begrensde wisselstroom voeding en met een weerstand belasting op de accu aansluiting wel te testen. Maar die voedingen zijn zeldzaam.
Voor mij is het een dynamo die door zijn slechte eigenschappen nooit op de markt had mogen komen. Maar prijs en ruimte wegen waarschijnlijk zwaarder dan kwaliteit.
Goedendag.
Voor een goede reparatie en een redelijke prijs neem eens contact op met Hans van Servior in Roelofarendsveen
Met vriendelijke groet Hans Beijersbergen
Email: sevior@hetnet.nl
Mobiel: 06-21857967
Vast: 071-3315481
Ik ga binnenkort de dynamo “even” er af halen en naar Hans brengen om opnieuw te laten wikkelen.
Kan dit zonder speciaal gereedschap?
Kan dit zonder speciaal gereedschap?
Het enig speciale wat je nodig hebt is een goed koffiezetapparaat
Succes en na het wikkelen heb je een dynamo die nooit meer kapot gaat
Groetjes Hans Beijersbergen.
Hahaha… geduld is nou niet mijn sterkste eigenschap. Maar ik ga m’n best doen…
Via welke kan kan ik het beste de dynamo er uit halen?Via de voorkant of via boven? Via de voorkant moet de schokdemper los.
Volgens Haynes moet je inderdaad de veerpoot losnemen.
Verstuurd vanaf mijn Nokia X20 met Tapatalk
Ok. Top… via boven gaat ook niet lukken ivm de ruimte.
Bout aan de onderkant van de veer gaat wel heel stroef los. Heb m maar even ingespoten met wd-40 en laat het ff intrekken.
Nadat Hans mijn dynamo weer gangbaar had gemaakt (bedank Hans) vandaag de RT weer in elkaar gezet. Motor gestart en even gemeten wat hij laad. 14v, prima. Onderweg naar het tankstation kreeg ik toch weer de rode driehoek met het knipperende accu icoontje.
Had ook het idee dat de rembekrachtiging wat zachter “floot”. Hij geeft geen abs storing oid. Thuis gekomen weer gemeten wat hij laad. 14v. Dus dat is het probleem niet.
Wat zou het probleem nog kunnen zijn?
Slechte massa ?
Zou t zo simpel zijn?
Er is maar één manier om daar achter te komen. De suggestie van een slechte massa is een goede, komt nog wel eens voor.
Het is op afstand altijd moeilijk diagnosticeren, maar hier kan sprake zijn van de volgende kettingreactie:
Waar eerst de dynamo verdacht is, blijkt dat ook zo te zijn. De dynamo is inmiddels gerepareerd en geeft nu een gezonde spanning van 14 volt af. Het interne gedeelte van de dynamo werkt dus goed en ook het externe gedeelte - de snaar - is in orde in ieder geval bij stationair draaien.
Vergewis je ervan dat de snaar ook onder belasting - denk aan het aanspreken van het ABS - niet slipt als er veel geleverd moet worden. Bij een R1200 RT is de snaar tamelijk eenvoudig te bereiken. De 1200 heeft geen installatie om de snaar te spannen, een nieuwe BMW elast snaar is 24,95 bij de dealer. Ook een snaar die er gaaf uitziet - zonder zelfs maar kleine haarscheurtjes - kan uitgerekt zijn. Bij stationair draaien levert de dynamo keurig 14 volt maar als er rijdend veel stroom geleverd moet worden - denk aan de ABS 3 I/ABS servo - dan trekt de snaar het niet meer en slipt over de poelies heen.
Dat zie je terug op je dash, doordat het icoontje dan opplopt. Op youtube vind je veel filmpjes hoe je de nieuwe snaar plaatst. Wellicht is het probleem daarmee al opgelost. BMW adviseert een snaarwissel bij 40.000 km en de R1200RT heeft er net 42.000 km weggeroffeld…
Je nieuw geplaatste accu heeft wel enige tijd op z’n falie gekregen omdat er onvoldoende is bijgeladen door de haperende dynamo. Een zo goed als ontladen accu levert in op de capaciteit. Bij volledige ontlading is de accu over het algemeen zelfs onbruikbaar geworden.
De volgende tweetrapsraket is - na de massa en de snaar onder belasting gecontroleerd te hebben - goed uit te voeren om meer aan de weet te komen in het geval het probleem toch nog aanhoudt:
1 Wellicht heb je onvoldoende ver gereden om de accu geheel op te laden. Om zeker te weten dat de accu voldoende opgeladen is: sluit de accu aan op een acculader. Geen druppellader, maar een lader die bijvoorbeeld bijlaadt met 5 ampère. Houdt het laadproces in de gaten, zodat dat de accu niet overlaadt.
2 Plopt het icoontje toch weer op? Plaats dan een verse accu, die je eerst goed extern oplaadt alvorens die in de motor te plaatsen.
Het zou me verbazen als je na het controleren van de massa, de snaar onder belasting en het uitvoeren van de tweetrapsraket nog steeds problemen houdt met een accu die zich niet of nauwelijks laat opladen.
Tot slot:
Je hebt een motor die voorzien is van het ABS3 / I ABS systeem. Dit systeem slurpt stroom en is uiterst kwetsbaar door een slechte accu. Schrik dus niet terug voor de kosten van een nieuwe accu tussen de 75 en 155 euro. In het geval het ABS 3 / I ABS het begeeft ten gevolge van een slechte accu ben je nog veel verder van huis.
Er zit echt een gloednieuwe accu in. V-snaar is ook nieuw.
Maar het opladen met een normale lader kan ik wel even proberen. Hij hing aan de druppellader.
Geeft het volledig opladen met een tenminste 5 ampère lader niet het gewenste resultaat, dan kun je het volgende nog uitvoeren:
Als de gloednieuwe accu ingezet is bij de kapotte dynamo en / of spanningsregelaar, dan kan de capaciteit al ernstig teruggelopen zijn. Ook dat kun je testen door de spanning van de accu eerst te meten zonder dat er stroom bijgeladen of afgenomen wordt - accupolen loshalen en meten - en vervolgens de spanning te meten tijdens een grote stroomafname, in dit geval tijdens het starten van de motor.
Zakt de spanning tijdens het starten op of onder de 9 volt, dan is de capaciteit van de accu al aanzienlijk teruggelopen.
Een verse accu kan dan de keten: snaar - dynamo- - spanningsregelaar - ‘oude’ accu weer tot een werkzaam geheel completeren.
Een accu is nu eenmaal een kwetsbaar elektrisch component in die keten.
Een ontladen of overladen accu - zie de bijdrage van fschuurman op het forum - geeft dan problemen.
Ik zal het eens proberen. Ik heb de nieuwe accu geplaatst en alleen gebruikt om 1500m naar huis te rijden. Hopelijk heb ik m daarmee niet beschadigd.