Digitale weergave oliepeil betrouwbaar?

Goedendag,

Inmiddels al een paar maandjes blije bezitter van een R1200RT-LC.
Afkomstig van diverse Honda motoren valt me bij deze motor wel op dat regelmatig bij een eerste keer starten (na langer dan een week stilstaan) er een vrij vieze geur/walm uit de uitlaat komt. Om nou te spreken van een walm is misschien wat overdreven maar ik heb de indruk dat dit olie is.

Is dit nu eenmaal normaal bij boxers (LC) en is dit helemaal geen olie of moet ik extra alert zijn?

Ik heb de motor eigenlijk altijd wel lang goed warm gereden dus niet weggezet na een kort ritje. Wel moet ik altijd op het gas wat manoeuvreren om de motor te stallen. Maar dat was bij de Honda’s ook.

Nu check ik meestal het oliepeil op het digitale dashboard. En dan staat er olie OK… Fijn. :smiley: Maar is dit betrouwbaar? Geeft ie ook een tussenstand ‘low’ bijvoorbeeld of is het dan direct olielampje en stoppen?

Ervaringsdeskundigen of technici die met deze info wat zinnigs kunnen zeggen?

Staat je motor op de zijstandaard? Zoja, dan is daarmee meteen de walm na het starten verklaard, in je linker cilinder lekt dan een klein beetje olie langs de zuigerveren, en dat wordt meteen opgestookt. Die hoeveelheid is zo klein dat dat niet echt invloed heeft op je oliepeil.
Mijn GS LC doet dat ook, en ik heb na 8000km nog niet hoeven bijvullen.
Wat betreft de digitale aanduiding, geen idee of dat accuraat is, ik ga ervan uit van wel, moderne meetinstrumenten zijn gewoon nauwkeurig.
In het boekje zal beslist ook wel een hoofdstuk gewijd zijn aan die aanduiding, waarin benoemd wordt of er een low-indicatie komt of niet.

Groet, Aad

Er komt bij mijn GS LC vanaf olienivo boven pakweg de helft regelmatig een waarschuwing dat ik het olienivo moet checken. Dan kijk ik zelf en vind dat er niets aan de hand is maar toch maar een beetje bijvullen om van die irritante melding af te komen. Volgens Reco is de sensor niet af te stellen en kun je hem vervangen, olienivo lekker hoog houden lost het ook op. :nerd:

Ok,

Dank voor de reacties.
Hij staat inderdaad op de zijstandaard gestald. Ik vind hem daarbij overigens nog best rechtop staan.
Maar als dit een verklaring is dan laat ik het lekker los.

Groet