Digitaal uurwerk valt op 0 bij R1100RT

Hallo,
Kan iemand mij uitleggen hoe het komt dat mijn digitaal uurwerk op 0 valt tijdens het demareren. Grt Herve.

Geef rechtsboven in het zoekscherm eens de zoeksleutel “klok” of “klokje” in.
Mogelijk vind je daar een mogelijke oorzaak of misschien wel de oplossing.

Beste

Omdat je accu spanning te diep dipt denk ik. Abs functioneert daarna wel normaal?

[groet]

Tom

Ik had begrepen dat de klacht niet tijdens het starten plaats vind. Hij geeft aan dat tijdens het demarreren gebeurd. Dan draait de motor al even en werkt de dynamo ook al. Ik zou meer gaan voor een slechte aansluiting die even los komt als de kracht in de rijrichting te groot is. Een klacht die ik hier nog nooit voorbij heb zien komen en mij ook niet bekend voor komt.

Hallo Isaak, Is wel degelijk tijdens het starten van de motor. Hier in Belgie zegt men demareren als men de motor start. Woordspeling tussen Vlaams en Nederlands. Big RT Smile.

Fijn die verschillende betekenissen van één woord. Voor ons is het versnellen. Maar dan is het antwoord in feite al gegeven. De klok elektronica werkt op 12 volt maar aangezien die spanning tijdens het starten terug loopt en tijdens het rijden de laad spanning krijgt van iets meer dan 14 volt werkt deze klok tussen een spanning van 8 en 15 volt. Als de accu slechter wordt, de startmotor meer stroom gaat trekken of er een geoxideerde aansluiting tussen accu en motor zit kan de start spanning onder die 8 volt komen en reset dan de klok.
De accu aansluitingen zijn na te zien en schoon te maken, de accu is te meten of deze nog goed is met een accu tester en de startmotor is vaak te horen doordat deze wat moeizamer rond draait. (dit laatste kan ook vanuit de accu komen).
Als de accu al aardig op leeftijd is dan verwacht ik dat met een nieuwe accu alles is opgelost.
De klacht begint vaak dat met een koude (eerste) start de reset ontstaat en na bijvoorbeeld het tanken (net gereden) na het starten van de motor alles wel goed werkt.

Beste
En meestal ( bij mij althans ) gaat dan ook de abs in storing omdat hij ook te weinig voltage meet en niet verder werkt. Dus dan weet je t zeker.
Ps Isaac, in t Vlaams ( en t Frans) is n startmotor n démarreur, vandaar demareren. En dat is niet t zelfde als n démarage tijdens n wielerwedstrijd :blush:

[groet]

Tom

Ik denk dat ik te ver vanaf de zuidelijke grens zit. De woorden lijken ook erg op elkaar en aangezien mijn wiskunde beter was dan mijn taal ben ik maar de techniek in gegaan. Maar nooit te oud om te leren ook nu weer.
Zoals je al aangaf is de ABS een bijkomstig probleem. Omdat de ABS aan gaat met het contact, uit gaat met het starten en direct weer bij komt na het loslaten van de start knop heb ik die voeding (en van het dimlicht) over een relais geschakeld. Pas als de dynamo spanning levert komen die pas bij.

Dat is wel een charmante oplossing.

Mijn ouwe Volvo had ‘Zweedse verlichting’ (dimlicht over contact geschakeld) en die zette ik ook wel eens uit om de accu wat te sparen bij het starten… door de schakelaar tussen twee standen te zetten :wink:

Toen ik eens de eer had om met een Citroën Traction Avant te rijden, greep ik ook even mis toen ik de trekknop van de startmotor zocht en dus voor die met de ‘S’ ging… dat bleek de choke (supprimeur). De starter had inderdaad een ‘D’.

Bedankt voor de nuttige inlichtingen. Zal jullie raad opvolgen en eens beginnen met de accu ui te meten. Zou ook leuk zijn te weten waar je dat relais moet plaatsen (Isaac) zodat de ABS slechts spanning krijgt na het starten. Grt Herve

Voor de schakeling, zoals ik deze op verlichting en ABS heb uitgevoerd, ga ik een omschrijving maken. Daar moet ik even de tijd voor nemen dus kom ik op terug.

Het volgende lijkt wat tegenstrijdig aan bovenstaande berichten:
Als de motor in een koude omgeving staat, helpt het de accu om voldoende spanning te leveren door de accu op een grote stroomafname voor te bereiden. Dat kan door de accu ‘op te warmen’ met een beperkte stroomafname. Bijvoorbeeld door de accu aan te spreken met… het dimlicht.

Vervolgens is het dan wel handig om het dimlicht uit te kunnen schakelen tijdens de startprocedure.

Het blijven lapmiddelen, improviseren on the spot.
Als dit soort procedures al moeten moeten worden toegepast is de de accu al toe aan een druppellader of zelfs aan vervanging. Maar daar heb je op het moment van moeizaam starten niet zoveel aan. Een boxer start sowieso niet makkelijk in vergelijk met een drie- of vierpitter en/of fiets met een kleinere cilinderinhoud. Een BMW heeft nu eenmaal twee flinke potten en met het ronddraaien van al die massa een beperkt aantal compressie- en arbeidsslagen.

Een goed functionerende accu is absoluut noodzakelijk bij de blijvende werking van het ABS 3/ I ABS systeem. Dat systeem heeft een meer dan gezonde spanning nodig om de kans te verkleinen dat het er de brui aan geeft, met hoge kosten of amputatie van het ABS/CBS/bekrachtigde systeem tot gevolg.

Aanpassing verlichting en ABS unit bij een R1100RT dat deze pas bij komen als de motor draait.
Voor het relais is een 12 volt type gekozen met twee (maak) kontakten van 10A.
Alle aansluitingen, op de ABS na, zijn terug te vinden aan de voorzijde van de motor. Alle plastic delen moeten dus verwijderd worden.
Het relais zit aangesloten op de blauwe draad (pen 6 van de plug) die vanaf de dynamo naar het controle lampje in het dashboard loopt.
De tweede kant van de spoel zit op massa aangesloten. Pas als de dynamo spanning levert komt het relais bij.
De D+ van de dynamo levert pas spanning als de dynamo spanning levert. Deze spanning wordt gebruikt voor de inwendige spannings regelaar van de dynamo.
controle lampjes.gif
dynamo.gif
Voor de verlichting heb ik de geel-witte draad (56) (pen 7 van de plug) door geknipt en via het reais geschakeld.
dynamo.gif
verlichting.gif
Voor de ABS is het iets meer werk. De groene draad (58E) die op aansluiting 15 van de ABS unit zit komt vanuit het knoop punt dat links voor achter de tank zit. Eenvoudiger was het om de draad naar de grote plug op de ABS unit door te knippen en deze te verlengen naar de voorzijde van de motor om deze eveneens op het relais aan te sluiten. Let op er zitten 2 groene draden in deze plug aangesloten. De andere groene draad is van een wiel sensor.
abs kontaktslot.gif
abs unit.gif
Deze draad is slechts een stuurstroom en kan dus met een relatief dunne draad verlengt worden.

Er is voor de R1100RX (op dit Forum) een complete handleiding hoe die om te bouwen zodat ABS geen verstoring krijgt tijdens het starten door een spanningsdip, even zoeken. Hebben we vroeger op de RTForum TechDagen ook gedaan.

Klopt helemaal. Maar het nadeel van die uitvoering is dat deze de ABS opstart, uitschakelt tijdens het starten en opnieuw opstart na het starten.
Deze manier van schakelen is eenvoudiger aan te brengen en (vind ik dan) werkt beter.
Maar er zit ook een nadeel aan mijn schakeling. Het eventueel resetten van de ABS moet gedaan worden met draaiende motor. Anders geen spanning op de ABS. Maar hoe vaak moeten we resetten.