Inmiddels ‘mag’ ik weer één dag (in plaats van vijf) per week naar kantoor, dus ik rij voor mijn doen erg weinig kilometers. Ik had eerder al bij rustig gas los laten een een rammeltje gehoord op het moment dat je eigenlijk geen gas geeft maar ook nog niet afremt op de motor.
Toen ik van de week bijna thuis was werd het opeens flink erger, bij verschillende toerentallen en versnellingen maar nog wel mijn parkeerplaats gehaald. Zojuist nog even gecheckt zonder helm en oordoppen, en het klinkt niet goed:
RT op middenbok, versnelling vrij: ronddraaien achterwiel geeft aan voorzijde cardan een klakkend/rammelend geluid
RT op middenbok, eerste versnelling: idem, lijkt meer speling te hebben voor je de motor ronddraait dan normaal maar dit is niet iets dat ik regelmatig check
RT gestart en bij het rijden ook flinke mechanische geluiden die er niet horen te zijn, genoeg om er niet mee de weg op te durven.
geen olielekkages of dergelijke zichtbaar
De koppeling is zo’n 70k oud, en met de vorige heb ik ruim 180k gedaan. Mijn gevoel zegt daarom dat aan de motor-zijde van de cardanas iets mis is, het lager of de kruiskoppeling. Wat denken jullie ?
Wat zou zoiets kosten om te laten repareren? Ik weet niet wat de dagwaarde nu is (bj 2008, 255.000km, altijd bij MSA onderhouden maar ik ben geen poetser) dus met wat pech kom ik in de buurt van de vraag of de RT het nog wel waard is
Of de kruiskoppeling(en) van de aandrijfas heeft (hebben) teveel ruimte gekregen.
Als dat zo is weet dan dat dat de as van een GS(A) ook past, daarvan kom je er gebruikt veel meer van tegen.
Wat rondgezocht op het interweb, maar een andere RT die jonger is én een interessante tellerstand heeft komt toch net te ver buiten mijn huidige budgetruimte uit, dus gekozen voor reparatie van de cardan of wat er dan ook maar stuk is. Morgen word-ie opgehaald door MSA en weten we meer.
update: de cardan was inderdaad stuk, samen met wat van de bijbehorende rubbers. MSA had nog een gebruikte (ca. 60k gelopen) liggen dus die zit er al in en ik kan hem komen ophalen.
De kruiskoppeling van de cardan lag in stukken en brokken op de werkbank, daar had ik echt geen rit meer mee kunnen maken.
Hij rijdt weer zoals ik gewend ben, nu nog wachten op een beetje normale temperaturen - om 09:00 vanmorgen was het met al 28 graden nog net lekker in een doorwaaipak.
Zo lang het bedrag voor reparatie wel op de spaarrekening staat, en een andere RT (niet te oud, niet te veel kilometers) boven datzelfde spaarbedrag uit komt is de keuze niet heel moeilijk. En daarbij, als ik met de auto naar mijn werk ga heeft zij geen vervoer meer dus die motor blijft echt wel