BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT

Mijn ervaring, na zo’n 6000 km en twee update’s, is dat de app toch al veel verbeterd is. Onlangs op 'n rit van zo’n 600 km, is de navigatie maar één keer uitgevallen. Wat nog steeds stoort, is de zeer trage verbinding met de wifi die elke keer moet gemaakt worden. Om aanwijzigingen te kunnen horen, moet je nog steeds, éérst muziek op de gsm opzetten, deze dan op pauze zetten, en pas daarna krijg ik de aanwijzingen door. Tevens opgemerkt dat de ventilator, die het telefoonbakje moet afkoelen, nogal overuren draait, zelfs bij minder warm weer.
Maar er is nog steeds twijfel, of er volgend jaar misschien toch nog 'n Zümo XT bijkomt.

Eigenlijk te triest voor woorden: “…is maar één keer uitgevallen…” Een motorfiets in deze prijscategorie :disappointed:

Het gaat meer om een navgiatie-toestel in deze prijsklasse.

Ik vind het een enorm stom idee om navigatieapparatuur vast in te bouwen in een voertuig. Zeker in een tijd dat iedereen sowieso al een navigatie-systeem in zijn broekzak heeft. Waarom zou je je navigatie niet op meerdere motoren gebruiken, en waarom zou je die niet mee willen nemen naar je volgende motor? Elke keer overstappen naar een ander navigatie systeem als je een ander transportmiddel koopt zie ik absoluut niet zitten.

Een vast schermpje waarop je je mobiel kunt mirorren zie ik dan weer wel zitten, maar kost onderhand méér dan het toestel dat je mirrort. Maar dan zul je zien dat je mirrordsiplay je nieuwste mobiel weer niet ondersteund… Linksom of rechtsom legt vast ingebouwde apparatuur je ALTIJD teveel beperkingen op.

Met PanEuroel ben ik het absoluut eens en ook in bovenstaande stelling van Motorcon kan ik me vinden. Als lichtend voorbeeld: Een vriend van me heeft een wat oudere BMW vierwieler met - toen state of the art - een naar huidige maatstaven gedateerd ingebouwd BMW navigatie systeem. Het laat zich al jaren niet meer updaten, laat staan dat mirrorren tot de mogelijkheden behoort.

De vraag doet opgeld waarom BMW graag een eigen plasje over bestaande navigatiesystemen - de navigator was altijd al een aangepaste Zumo - doet met alle beperkingen van dien? Dat heeft alles te maken met een bestaande BMW cultuur en een fabrikant die deze cultuur graag ondersteunt en er wel bij vaart. Het is een symbiose tussen enerzijds de fabrikant en anderzijds een belangrijk deel van de afnemers.

De problematiek die een integraal navigatiesysteem met zich meebrengt doet zich immers niet voor bij de eerste eigenaar. Een niet onbelangrijk deel van de BMW klanten koopt met regelmaat een nieuwe motor. De afschrijving is dan aanzienlijk, maar dat is niet voor iedereen een obstakel. Gelukkig maar, dat maakt de weg vrij voor anderen om een gebruikte BMW aan te schaffen. Vervolgens kopen deze nieuwkoop klanten graag BMW gemarkeerde accessoires, specifieke BMW attributen compleet met het logo er op. Dat is dan terug te zien aan de aanschaf van een BMW pak, BMW helm, BMW handschoenen, BMW laarzen en noem maar op. Een eigen navigatiesysteem past in deze lijn bij deze specifieke klantenkring die de BMW lijn graag doortrekt in de eigen motor. Een ‘eigen’ navigatiesysteem komt bij andere merken motoren immers niet/nauwelijks voor, met uitzondering van de Goldwing waarop zich ongeveer dezelfde update-problematiek voordoet.

Wat mij dan wel verbaast is dat BMW meegaat in de risicovolle trend dat deze klantenkring met de nieuwe features wordt gezien als praktijktester. Niet alleen uit het RT forum blijkt dat malfuncties, langdurig wachten op verlossende updates en een verondersteld hoog gehalte aan IT vaardigheden vanuit de fabrikant bij de vaste klantenkring voorkomt. In alle bescheidenheid herken ik - als het om de navigatiesystemen gaat - nauwelijks iets van bovenstaande problemen in mijn eenvoudige TomTom Rider 400 en 550. De kosten daarvan zijn een fractie van de accessoires waar het BMW logo op staat vermeld en ik maak nog wel eens solo binnenlandse en buitenlandse tripje waarbij betrouwbaarheid en gebruiksgemak voorop staan.

Het heeft dus alles te maken met een merkencultuur en BMW bedient op die manier een trouw deel van de vaste klantenkring. Nix mis mee, maar als de motor niet brandnew meer is, geeft een vast navigatiesysteem - wat integraal in de vormgeving van de motor is opgenomen - absoluut problemen in de toekomst m.b.t.capaciteit, gebruiksgemak, de mogelijkheid om up te daten en wat al niet meer.

Ik heb nergens een oordeel over, behalve dat het onaanvaardbaar is dat klanten die aanzienlijk investeren in een nieuwe motor en / of nieuwe apparatuur met zulke basale problemen geconfronteerd worden die de betrouwbaarheid raken.

Maar dat is 't 'm net, het betreft geen vast ingebouwd toestel, maar je gsm moet op die " Connected app" draaien, met bluetooth en wifi verbinding. Valt die verbinding ( en dan zeker wifi) eventjes weg, dan ben je onmiddellijk je kaart kwijt. Je krijgt dan enkel nog pijltjesnavigatie. Na 'n inkomende oproep is het net zo. Triestig is hierbij dat je dan telkens moet stoppen om de verbinding opnieuw te maken( dus stoppen, handschoenen uit, gsm uit bakje halen, opnieuw connectie maken, lang wachten tot connectie er is, gsm terug in vakje stoppen, handschoenen terug aan en na ettelijke minuten ben je terug op weg.Pfff…). Veel beter had men Auto Carplay toegepast, dan navigeerde je met de app die je zelf kiest, en die op uw breedbeeldtv wordt geprojecteerd.

Het probleem dat ik er mee heb is dat áls je dan besluit om een merkeigen navigatieoplossing te ontwikkelen, je het aan je klanten verplicht bent om op het huidige niveau en liefst daarboven in te stappen qua oplossing.

Maar dat doet herr BMW niet. Die komt met een knullige en ronduit amateuristische oplossing die allerlei beperkingen en uitvalsverschijnselen heeft. Ik ben serieus benieuwd naar de reactie van de verantwoordelijke beslissers toen dit door de bedenkers aan hun gepresenteerd werd.

En de pest is dat ze nu niet meer terug kunnen zonder grote aanpassingen te doen. En de klant? Die moet knarsentandend toegeven dat hij met een prachtige breedbeeldtv rondrijdt die het belangrijkste niet kan. En ter compensatie zet hij er een klein tv-tje bovenop (bijvoorbeeld die geweldige Garmin Zumo XT :wink: ) die precies doet wat hij moet doen.

Zo! Dat lucht op zeg. 8)_

Dat is dus precies wat ik bedoel met mirroren. Android Auto doet iets vergelijkbaars.

Om gesproken aanwijzingen te horen hoef ik geen muziek op de gsm te zetten, scrol door het menu naar media en duw de Multi-Contoller naar rechts en klaar is kees.