Wie van de BMW boxer fanaten heeft kennis en ervaring met de BMW connected app in combinatie met de nieuwe BMWR1250RT en dan betreft het voornamelijk de navigatie instellingen. Het herberekenen kan je hier niet uitschakelen, wat gebeurt er met een route als je een verkeerde afslag neemt of er is een wegafsluiting? Er is hier weinig info over bekend. Deel je kennis en ervaring.
Morgen krijgt m’n RT het eerste onderhoud en de broodnodige update. Zal je daarna m’n ervaringen kunnen delen. Momenteel werkt de app in combinatie met de RT, niet zo goed. Zo op reis vertrekken zou niet ideaal zijn. Maar blijkbaar werkt 't een stuk beter na de update.
De navigatie die ik nu heb is een BMW Navigator 6 ( eigenlijk een Garmin volgens mij ). Is de ingebouwde navigatie van de 1250RT ook
vergelijkbaar met een Garmin?
Dinsdag een halve dag gereden met de r1250rt om het een en ander uit te proberen, en inderdaad stuur de navi je terug naar de route, maar er zijn nogal wat vragen over het navigeren en de gesproken aanwijzingen ( sena headset gekoppeld, maar krijg geen geluid) wordt vervolgd.
Veel getest met de navigatie in combinatie met een Iphone X, helmset is een Sena for Shoei Neotec2.
Als oude TomTom rider gebruiker mis ik een hoop en als dit niet opgelost is voor grote rit ga ik zeker terug naar de TomTom.
De volgend problemen kwam ik tegen. Map modus valt vaak weg na pauze en dan niet meer werkend te krijgen.
Na telefoon gesprek valt verbinding weg en moet je stoppen om app weer te starten.
Geluid van muziek en aanwijzingen volume alleen te regelen met volume van Iphone en helmset.
Nog een vraag richting BMW connected gesteld voor de POI’s krijg ik niet zichtbaar op de kaart, bij de TomTom zit dit rechts met afstand naar 1 volgende tankstation.
Ik heb onlangs ook een proefrit gemaakt en daarbij de app gebruikt. Het was wel even een hele klus om alles werkend te krijgen.
De Navigatie viel mij qua scherm en gebruik erg tegen. Wel gemerkt dat als je verkeerd rijdt, de route automatisch wijzigt en de navigatie probeert je er weer terug op te brengen.
Helaas is de wijze waarop de navigatie met de telefoon moet combineren niet goed. Beter was een systeem a la Apple carplay te gebruiken, of nog beter, gewoon de kaarten direct op de motorfiets laden net als een route. Nu viel de navigatie bij elke pauze weg en was lastig weer aan de gang te krijgen. Misschien onwennigheid, maar voor mij een van de redenen om nog niet voor de nieuwe R1250RT te kiezen. Daarnaast schept dze wijze van navigatie ook de verplichting om je telefoon altijd bij je te hebben.
En als ik de nieuwe R1250RT wel zou aanschaffen dan denk ik dat ik mijn huidige Navigator4 op de een of andere manier op de motor ga bevestigen. Of misschien koop ik dan wel een Zumo XT!
Ik heb een iPhone 11 en een Sena SMH10. Die heb ik allebei aan de BMW 1250RT (model 2021) gekoppeld. Ik heb de Sena niet aan de iPhone gekoppeld. Het beluisteren van media in combinatie met navigatieaanwijzingen gaat prima. Als je alleen navigatieaanwijzingen wil beluisteren, moet je de media pauzeren, niet uitzetten. Radio in combinatie met navigatieaanwijzingen beluisteren, lukt mij niet. Als je zelf gaat bellen, wordt de navigatie verbroken; als je gebeld wordt volgens mij niet. Indien je routes consequent als tracks upload (bijvoorbeeld via My Route App) pakt de navigatie bij het missen van een trackpoint het eerstvolgende punt op de route op. Herbereken uitzetten gaat dus niet en is op deze manier ook niet nodig. Voor mij is dit werkbaar. Zou mooi zijn als ook de radio gebruikt kan worden in combinatie met navigatieaanwijzingen.
Vandaag instellingen van helmset gewijzigd, eerst alle verbindingen verwijderd uit de helmset en helmset ook verwijderd uit TFT scherm.
Helmset laten pairen als telefoon en in TFT helmset gekoppeld.
Helmset2.png
Nu alles getest en lijkt goed te werken, aanwijzingen hoor je pas nadat 1x muziek afgespeeld is. Daarna blijft het actief.
Zowel gebeld als zelf bellen geen probleem meer gehad.
Welk merk helmcommunicatiesysteem gebruik je dan? En heb je dan niet dat als je belt of gebeld wordt, de kaart van de scherm verdwijnt en ook niet meer terugkeert na het beëindigen van het telefoongesprek? Werkt bij jou de radio in combinatie met navigatie-aanwijzingen? Groet,
Goedemorgen. Ik heb een vraag betreffende de connected app en het tft scherm op de r1250rt.
Is het mogelijk om flitsers en snelheidscontroles hierop te krijgen op een of andere manier? Of moet ik alsnog een extra telefoon op de motor monteren? Niet dat ik snelheid of roodlichtcamera’s wil omzeilen of wegpiraat ben, dat zeker niet. Maar een onoplettendheid/foutje zit in een klein hoekje en kost veel geld. Wie kan mij dat vertellen?
Groet, Hans van Dorp.
Afgelopen vrijdag heb ik ook mijn nieuwe RT op mogen halen. het lukt mij echter (nog) niet om de gesproken aanwijzingen van de navigatie te horen. Zou dit ook over de luidsprekers hoorbaar moeten zijn wanneer je dit op de motor ingesteld hebt? Dan zou ik iets beter kunnen onderzoeken waar het probleem zit.
Ik rijdt momenteel een BMW 1250 RT met Navigator VI en Sena S10
Ik heb een dag met de nieuwe R1250 rt met Connected app gereden en dat viel tegen door alle verbindingsproblemen.
Allereerst is het verbinden een langdurig proces waarbij zowel Bluetooth als WiFi verbinding met de motor gemaakt moet worden De verbinding daarna is niet stabiel hij viel 1 maal al rijdend uit niet alleen de landkaart verdween en de pijltjes routeaanduiding bevroor op het scherm De enige oplossing was om te stoppen de telefoon uit zijn specifieke laatje tevoorschijn te halen en opnieuw verbinding te maken. GeLukkiig goot het van de regen en moeten de handschoenen uit om de telefoon uit het bakje te krijgen……
Later viel de navigatie uit toen de melding dat ik moest tanken op het scherm verscheen…….
vervolgens moest ik na het tanken weer opnieuw verbinding maken……
Ik heb contact opgenomen met BMW Motorrad en die zeggen dat het probleem wordt veroorzaakt door de Bluetooth manager van de IPhone en dat het probleem in het najaar ( november) met een update zal worden opgelost.
Een ander probleem dat bij mij optrad was datmijn iPhone 11 met beschermhoesje en screenprotector net te breed is voor het bakje waardoor beide knoppen aan de zijkant gelijk worden ingedrukt en de telefoon zelfstandig 112 gaat bellen en dit doorgeeft aan mijn vrouw en kinderen ( zo heb ik dat ingesteld op de telefoon) je kunt je de paniek voorstellen toen de hele familie bericht ontving dat ik 112 had geheld in Zwolle
Positief:
Route importeren is simpel
Geen vertaalfouten bij het importeren wat bij Garmin vaak wel gebeurd
Een ander opvallend verschil met de navigator VI is dat de zijwegen veeel minder goed te zien zijn op het scherm
Ik heb geen ervaring met het koppelen aan mijn Sena 10 ( ik heb heb dat bewust overgeslagen omdat ik s avonds weer met mijn eigen motor op pad moest en ik die koppeling niet wilde verstoren
Ik heb gister mijn nieuwe R1250RT opgehaald. Ook aan het klooien geweest om alles aan de praat te krijgen. Mijn telefoon ( iPhone 12 ) met de TFT scherm ge-paired daarna mijn helm ( Packtalk Bold ) met TFT verbonden. Tijdens het navigeren meerdere keren wifi contact verloren. Je hebt dan geen kaart meer op je scherm . Muziek beluisteren ging maar het telefoneren ging niet goed. Veel storing op de lijn, gesprek was niet helder. Heb daarna alle links verbroken en mijn iPhone weer direct met mijn Packtalk gepaired. Toen ging het telefoneren weer als vanouds. Ik kon toen ook “He Siri” gebruiken. Aangezien ik mijn motor veel voor het werk gebruik en navigatie nodig heb heb besloten om een lossen navigatie te kopen. De BMW-app laat ik voor wat het is. Maar genoeg negatief gepraat. Die motor is voor de rest geweldig om op te rijden!!
Tijdens mijn proefrit een paar maanden geleden, heb ik dezelfde problemen met de navigatie ervaren.
Mede door deze knullige manier van navigeren heb ik besloten geen nieuwe R1250 RT aan te schaffen. Eerst maar eens wachten hoe BMW met een oplossing hiervoor komt. Het vervelende is inderdaad dat de motor de telefoon nodig heeft voor de navigatie. En het telkens opnieuw moeten koppelen van de telefoon is ook zeer irritant. Waarom de kaarten en navigatiesoftware niet gewoon in de motor? onafhankelijk van de telefoon! (stel dat hij onderweg kapot gaat of je hem verliest?)
Ik gebruikte trouwens een Android telefoon (Samsung S10A) maar ik had dezelfde ervaring als hierboven.
Mocht BMW de navigatie niet veranderen dan denk ik dat als ik de motor toch aanschaf, ik ook een Zumo XT aanschaf met een craddle zodat ik die voor de navigatie kan gebruiken. Het is dan misschien wel niet zo mooi maar wel effectief. Dan kan ik zelfs ook nog voor een TomTom kiezen.
Ben alle problemen met de app en scherm helemaal zat en een Zumo-XT aangeschaft wat is dat weer heerlijk. Navigatie start gelijk op telefoon werkt perfect. BMW mag zijn huiswerk opnieuw doen. Inmiddels is radio ook geleverd mooi geluid, maar ook weer problemen om ander apparatuur te koppelen. Motor rijdt wel perfect maar display i.c.m. ander apparatuur is duidelijk te snel op de markt gebracht.
Beloofd is beloofd, hier mijn ervaring met de nieuwe R1250rt, tijdens de 1e proefrit dacht ik dat gaat hem niet worden, maar ik heb de gok toch genomen en ik moet zeggen ik ben zeer tevreden.5 maanden en 7000km verder durf ik te zeggen dat ik niet meer anders wil. In het begin waren er nog wel wat problemen zoals het wegvallen van de wifi verbinding en geluid, na een update en maar uitproberen heb ik hier bijna geen probleem meer mee. Tijdens mijn 5 daagse trip door de Eifel is mijn kaart een keer uitgevallen, scroll door het menu en activeer het kaartmateriaal en we gaan weer door.
Mijn android mobil heb ik gewoon op zak (te groot) pas als deze bijna leeg is koppel ik hem aan de USB poort in het opbergvakje.al met al ben ik zeer tevreden.
Mocht er iemand vragen hebben, dan probeer ik die goed mogelijk te beantwoorden.