zit vol op te zoeken naar mijn probleempje maar kan er niets over vinden
het gaat over de pot van de uitlaat dus niet de pijp of bochten
de pot zou volgens mij op 2 plaatsen aan de onderkant/achterkant tussen de middenbok vast moeten zitten
ik zie daar aan beide kanten van de motor de bevestegings punten zitten
tussen de standaard zelf
maar ik zie er geen bouten met bussen en moeren in zitten
en zo te zien al zeer lange tijd niet
ik kan bij realom onderdelen ook geen pictogram gevonden krijgen hoe het uiteindelijk moet zitten
wie kan mij daar duidelijkheid in verschaffen ???
Ik heb mij zojuist even in alle bochten onder mijn verplaatst. Zaklamp erbij en kijken en voelen van alle kanten. De tekening hierboven waarbij je aan de voorzijde van de demper (pot) twee bevestigingspunten ziet zijn niet te zien. Het loopt daar van voor min of meer rond door. Verder zie ik dat de pot aan de rechter voorzijde aan een uitlaatbocht is bevestigd. Aan de linker achterzijde is deze bevestigd aan de achteruitlaatdemper.
Ik kan werkelijk geen bevestigingspunten zien of voelen van de pot zelf. Deze zit vrij dicht tegen de onderzijde van de motor (ter hoogte van het begin van de paralever) aan.
Ook ik ben benieuwd hoe het werkelijk zit. Wanneer bij mij het achterwiel met de cardan eruit gaat, voor het vervangen van de pignon keerring in de cardanklok en dat is afgelopen jaar nog gebeurd, dan wordt mijn RT door de mannen van MSA bij de pot in de hoogte gehouden door een krik. Uiteraard met een blok hout ertussen. Ik kan mij niet voorstellen dat de pot alleen maar vastzit aan een uilaatbocht en een uitlaatdemper (rechts en links).
Ik denk het toch wel, bij de R1150RT het ding een paar keer in mijn handen gehad, de uitlaat is daar niet veel anders dan bij de R1100RT. Die dikke klem zorgt er voor dat het één geheel wordt, de lengte compensatie door het temperatuurverschil wordt aan de achterkant bij de ophanging opgevangen. (Bij de R25 zat die compensatie opvang er niet en daar scheurde het nodige kapot )
Oké dan. Dan heb ik blijkbaar toch goed gekeken en gevoeld. En idd, ik kon behalve de twee punten die ik noemde niets anders vinden/aantreffen.
Ik blijf het wonderlijk vinden. Vooral ook omdat men aan de onderzijde van de pot (demper) de motor lift. En ja, dit zullen ook de nodige kilo’s zijn. Aan de andere kant ook wel te verklaren waarom het zo is. Het motorblok zit meer naar voren en bij BMW is alles rondom het blok ontworpen/geconstrueerd (denk vooral aan de telelever en de paralever).
Topicstarter RToon heeft nu wel antwoord op z’n vraag . . .
Tijdens het plaatsen van mn valbeugels kwam ik deze bouten nog wel tegen, het zijn een soort Silent blokken. Rubber cylindertjes met 1 zijde draadeind ander zijde ingegoten moer. Omdat ze oud waren wou ik ze vervangen. Ze worden niet meer getoond op real Oem omdat ze niet meer geplaatst worden. De demper scheurt bij deze ophangpunten. Heb ik niet zelf verzonnen, geleerd aan de balie vd knalpot. Bij de 1150 zijn ze waarschijnlijk af fabriek al weggelaten. De uitlaat hangt inderdaad vast bij de grote klem rechts voor en naast het achterwiel links achter. Dus geen probleem zoals Bert al aamgaf.
Groet Tom
inderdaad zo ziet het er uit
deze tekening geeft de indruk dat de zij standaard er ook bij vast zit
maar dat is dus niet het geval die zit een stukje naar voren
de twee ogen die vooraan de pot zitten worden bij mij dus niet gebruikt
wat TomDujardin schrijft zou inderdaad wel eens mogelijk zijn
de gaten aan het blok zitten niet goed in lijn met de gaten van de pot
daar zou dus met veel moeite en wringen een bout met bussen door kunnen
maar dan komt er ergens ontzettend veel (kracht) op te staan dat er wat gaat scheuren
al met al dus maar zo laten
het eerste gat links is van de midden bok standaard
het tweede gat is van de uitlaat
het derde gat is van het blok
het vierde gat is weer van de midden bok standaard maar dan de andere kant
hier zie je dus dat het tweede en derde gat niet in lijn liggen
Volgens mij waren we toch uit? 2 x aan de cilinderkop, 1 verbindingsbeugel tussen bochten en pot, en 1 bevestiging links achter die de uitzetting compenseert …
BMW hangt het blok in vele verschillende modellen, er zitten zat gaten, ogen en andere zaken op de fiets die niet overal gebruikt worden …