Ik heb recent een r1100rt van 1997 aangeschaft met maar heel weinig km
De vorige eigenaar vertelde mij alleen super 98 te tanken, maar mijn lokale tank station heeft alleen maar diesel en e95 met e10 rommel er in
Nu zit er ook een shell pomp in de buurt en dacht aan Vpower te tanken, kan dat kwaad?
Vpower is volgens mij ook super 98 geloof ik.
Doe ik hier wijs aan om v power in de oude stalen ros te tanken of toch op zoek gaan naar de echte super 98??
Ik hoor graag jullie advies…
Ik wil in iedergeval geen euro 95 tanken met die ethanol rommel er in.
Er is hier al een aardige discussie over geweest. De meningen waren verschillend. Wat is het nadeel van E10?
Alcohol trekt van oorsprong water aan. Dat is iets wat we eigenlijk niet willen. Ook is de hoeveelheid energie die in alcohol zit minder dan in benzine.
Gevolgen zijn dat bij een lange stilstand meer kans is dat er vocht (oxidatie) ontstaat en als je normaal 1 op 19 rijdt zal dat nu 1 op 18,5 worden.
Daar tegenover staat dat alcohol goedkoper is dan benzine maar zoals ik dat nu hier in Holland zie is die korting niet bij de pomp zichtbaar geworden.
In Duitsland zie je gewoon 4 cent verschil tussen de E5 en de E10 brandstof. V-power is met minder alcohol en heeft, zoals ze zeggen, een toevoeging die de motor zou reinigen. Dat kost je minimaal 10 cent per liter om dat te geloven.
Zelf tank ik nooit V-power en voor de rest gooi ik er alles in wat aan de pomp te koop is. Ik rijd zowel in de zomer als in de winter dus de tank heeft bij mij geen kans om vocht aan te trekken.
Ahhhh bedankt voor de reactie,
Ik dacht dat het te maken had met de klepzittingen die niet tegen euro 95 konden.
Dus daar heeft het dus niets mee te maken begrijp ik alleen een vocht probleem in je tank als je euro95 met e10 tankt…
Bedank voor de reactie
Ps
Edit ik heb de topics net gevonden met benzine problemen e10 goed of fout
Is mij nu duidelijk
Bedankt
De vorige eigenaar heeft gelijk, tank alleen V power of euro 98…
Oudere motoren hebben rubbers / afdichtingen die oplossen door ethanol.
In euro 95 zit ethanol en tast de rubbers/slangen van je mooie R1100RT…
Wees dus wijs en betaal een paar centen meer voor het behoud van je RT.
Ik heb zelf een R1200RT lc, die moet er wel tegen kunnen maar hij gaat iets meer lawaai maken en ik ga vermogen missen…
Inderdaad bezuinig ik niet op de benzine, ik wil alleen geen schade aan me kleppen etc etc hebben vandaar de vraag.heb reeds me ook al verdiept in de andere topics en uitleg op Google gevonden
Ik zal zeker ron98 of v power tanken en geen Euro 95
Ook al zou ron95 goedkoper zijn, ik moet alleen opzoek naar een andere tank station in de buurt maar dan heb ik weer een ritje hahaha
Helemaal mee eens. Met dit verschil dat ook de nieuwste types motoren er absoluut niet tegen kunnen. Afgelopen vrijdag nog gehoord van Niels Reijn (eigenaar van Motor Service Amersfoort in Ede).
Tank altijd RON98 oftewel Excellium of Premium brandstof. Bovendien rijd je op 95 minder kilometers doordat er meer ethanol in zit. Dus de prijs per kilometer vergeleken met 98 is te verwaarlozen. Maar ja, ik zou per definitie kiezen voor een brandstof welke goed is voor mijn RT.
MSA verkoopt zelfs een additief wat je kunt toevoegen aan de benzine mocht je onverhoopt ergens alleen maar RON95 kunnen tanken. RON95 is slecht voor je motor!
Ik tank tegenwoordig zowel met de RT1200 als met mijn auto Vpower gewoon omdat ik het gevoel heb dat ze lekkerder lopen. Het kan natuurlijk tussen mijn oren zitten hahaha maar dat moet dan maar.