Laatst kreeg ik met mijn de welbekende problemen met de ABS, lang verhaal kort, van alles geprobeerd, nu de ABS maar verwijderd.
Motor weer in elkaar gezet, starten en het volgende probleem dient zich gelijk aan.
Slecht starten, daarna moeilijk blijven lopen. Ook niet met choke. Af en toe ploffen en heel erg trillen. Stationair lopen doet ie eigenlijk niet.
Niet uitdagend om zo te gaan rijden dus.
Ik heb eigenlijk niets veranderd, op de ABS na, en een aansluiting van de brandstofleiding vervangen, want die brak af tijdens demontage van de tank.
Iemand hier een idee waar te zoeken?
Ik heb zo’n zin om lekker te gaan toeren, maar helaas gaat dat zo niet echt lukken.
Heb je niet per ongeluk het gaskabeltje omhoog getrokken zodat deze nu op de afstellingsnippel staat i.p.v. er in?
Valt nauwelijks op en het is zo gebeurd.
Er kan natuurlijk nog meer gebeurd zijn. Lopen beide cilinders wel mee? het meest simpele is motor even aan slingeren en beide cilinders even voelen of deze warm worden. Het kan natuurlijk zijn dat er een bougie kabel bij de bobine is los getrokken met het verwijderen of plaatsen van de tank.
Beide bougie aansluitingen kan je eveneens bekijken door de bougie kap even op een losse bougie te drukken en zien of deze vonkt.
Ook kan het zijn dat je een injector aansluiting heb los getrokken. Ook dan blijft 1 cilinder koud terwijl je wel aan die kant een vonk zou hebben.
Het zal best wel een kleinigheidje zijn in de omgeving van je werkzaamheden.
Jouw fiets is uit 2003, dus een twin-spark en ik herken dit probleem van mijn eigen fiets: bij mij was het toen een pen-bobine die defect was, maar het kan natuurlijk ook gewoon de kabel zijn.
Snelle check (niet 100% garantie, maar gauw gedaan):
Verwijder de plastic horizontale beschemkapjes die over je hoofdbougies zitten
Start je motor
Trek het bougiekapje van de bougie los aan een kant: het toerental zou nu moeten veranderen.
Plaats het kapje weer terug: het toerental moet weer teruggaan naar hoe het was
Herhaal stappen 3 en 4 hierboven, maar dan voor de andere cilinder
Merk je bij een van de twee cilinders geen verschil, dan is op die cilinder een van de bougies of bobines defect (waarschijnlijk de primaire; gaat hij echter echt beroerd lopen bij het loshalen, dan is de bobine van de secundaire bougie aan die kant defect).
Ter aanvulling: De bobine voor de secundaire bougies is de zelfde als de primaire bobine bij de single sparks, dat grote ding vooraan bij de tank, die voedt dus beide secundaire bougies.
Wat ook kan, is dat er valse lucht wordt aangetrokken via de rubberen inlaat die aan de cylinderkop zit. Dat is bij mij het geval aan de rechterzijde. Het inlaat rubber ziet er ook niet uit in mijn geval, dus ik heb een andere besteld.
Je kan die test om een motor te laten draaien en heel klein beetje remreiniger op een afstand van een cm of 10 in de richting van het inlaat rubber te spuiten. Als de motor even hoger stationair gaat draaien, weet je dat je motor vals lucht aanzuigd.