Na wat weken stil te hebben gestaan wilde ik mijn R1150RT (2003) startte maar was er niets daar, accu leeg. Druppellader eraan en de volgende dag starten zonder problemen, echter bij het contact aanzetten knipperde het ABS lampje snel (dat is zoals normaal, meen dat hij dan analyse doet van de toestand van het ABS systeem). Vervolgens wil hij langzaam gaan knipperen (wat dus goed is) maar als snel gaat hij weer snel knipperen.
De volgende zaken doen zich voor:
voorrem pakt gewoon en ‘zoemt’ ook;
achterrem (weet ik nog niet of die remt) ‘zoemt’ niet;
er tikt iets snel (relais?) bij het zekeringskastje.
Ik heb volgende week vrijdag een afspraak bij BMW in Maastricht. Maar wil toch graag jullie expertise weten. Ik lees namelijk vaker dat BMW nogal snel de conclusie trekt dat het de ABS-pomp is, terwijl dit het vaak dan niet is. Volgens de monteur is het iets meganisch zei hij aan de telefoon, omdat de voorste rem wel het ‘zoemend’ geluid maakt en de achterste rem niet. Het uitlezen zou Euro 53,50 kosten, aldus meneer van BMW.
Hij heeft vorig jaar in april een grote beurt gehad bij Motoport Echt (“Echt” nooit meer!!). Daarna weinig (max 1500 km) ermee gereden. Dus ga ervan uit dat remvloeistof toen vervangen is (heb de factuur zo snel even niet bij de hand, maar ik ga ervan uit dat bij een grote beurt dit ook vervangen word).
Ik heb de accu ook verwijderd en 24 uur aan een oplader gehad, helaas zonder resultaat. Accu (Odessy) is 3 jaar oud.
Graag wil ik jullie mening weten en mocht er iemand in de buurt van Roermond of Limburg wonen (die hier verstand van heeft, want mijn kennis is zeer besperkt!) of ik daar dan mee in contact mag komen.
Als je in Roermond woont, kun je misschien beter naar Quispel in Deurne rijden. Daar breng ik de mijne ook heen.
En ja, ik kom uit Roermond, maar breng mijn motor niet voor niets naar Quispel
Achterrem en voorrem zitten bij een R1150RT aan elkaar gekoppeld (dat is de “Kracht”, niet iedereen houdt hiervan, van de 1150: je kunt zowel met alleen voor als alleen achter remmen of gewoon allebei: het remresultaat is identiek), dus wanneer je op de achterrem trapt moet je ABS pomp ook gaan gieren (“zoemen”).
Je zou kunnen proberen om je achterrem eens flink te pompen (gewoon vaak trappen op het pedaal) om te zien of hij dan ineens weer gaat reageren.
Het zou kunnen (mocht dat de oplossing zijn) dat er bij het verwisselen van de remvloeistof iets niet correct gedaan is (overigens moet je nooit “Aannemen” dat iets gedaan is, daar komen de meeste ongelukken van).
Dat is het relais van je ABS, deze zal in hetzelfde ritme van het lampje klikken en dat hoort zo (nou ja: je lampje, en het relais, hoort na een paar meter rijden uit te gaan natuurlijk).
Ik ben niet helemaal bekend met de 1150 maar ik dacht dat de voorrem ook de achterrem mee nam maar andersom niet. Als in beide gevallen, dus zowel bij gebruik voorrem als gebruik achterrem de unit moet zoemen kan het mijn inziens ook een schakelaar zijn. In dit geval de schakelaar van de achterrem. Mijn vraag is dus gaat het remlicht wel aan bij gebruik achterrem? Bij gebruik voorrem zal dit dan wel moeten werken.
Ik probeer de logica te zien die ik nu nog niet zie.
Dat is pas vanaf de 1200. Op de 1150 worden beide remmen bediend. Er was dacht ik wel een modificatie voor de politie opde 1150 om de achterrem apart te kunnen bedienen.
Wat doet de andere lamp (met de driehoek). Die kan ook uit zijn, branden of snel/langzaam knipperen. Samen met de ABS lamp geeft dat een indicatie van het probleem.
Wat het laatste punt betreft: de overheidsdiensten die destijds gebruik maakten van de R1150RT willen slepend kunnen remmen met de achterrem. Dat is er op de 1150 met iABS niet bij. De voorrem werk normaal gesproken mee. Met de modificatie destijds voor de overheidsfietsen dus wel.
Dit is overigens onder bepaalde motorrijd(st)ers een reden om het iABS te verwijderen. En dus niet alleen het argument van een ABS pomp/module in storing.
Nu merk ik dat ik even off topic ga over ABS lampje knippert snel. Waarvoor mijn excuses.
@jbazelmans; bedankt voor je tip , jij bent trouwe klant begrijp ik dan?
@Quickfix; achterrem pompen zal ik straks proberen als ik thuis ben. Ik moet idd niet zomaar “aannemen” dat iets gebeurd is. Echter ik breng mijn motor juist naar een landelijke motorzaak met de mededeling voor een complete controle en een grote beurt omdat ik niet de kennis ervan heb. Dan mag men toch er wel vanuit gaan dat de remmen - en alles wat daarbij hoort - een onderdeel daarvan is. Maar ik snap je punt . Lampje en relais knipperen inderdaad gelijktijdig.
@ mkoskamp; de lamp met driehoek blijft continu branden.
@ Isaac; remlicht werkt wel op de voorrem, achterrem niet getest. Doe ik ook als ik straks thuis ben.
Ik laat jullie straks wat weten. Nogmaals bedankt voor de antwoorden.
Nou nee
Heb pas sinds juni vorig jaar mijn rijbewijs en ook vanaf toen een 1150RT. Hij heeft in oktober een kleine beurt gehad daar. Maar na de zomer gaat ie er weer heen voor een grote beurt
Als de abs lamp 4x per seconde knippert en de waarschuwingslamp brandt, dan is in één van de circuits de rembekrachtiging uitgevallen (zegt de handleiding). Zo te horen de achterste bij jouw. De foutmelding lijkt dus uit de pomp te komen. Dat is op mijn 1200 ook gebeurd (achterste circuit) maar vooral als het buiten erg warm was en ik langzaam reed. De pomp is toen gereviseerd. Het probleem kwam terug. Daarom heeft men toen ook de electronica van de pomp vervangen. Daarvoor moest de betreffende onderneming (RHE) ook eerst zelf weer op zoek naar een pomp. Die modules kunnen ze nieuw niet los krijgen. Mijn vermoeden is dan ook dat destijds niet de pomp zelf stuk was maar er een breuk in de print zat die vooral bij hoge temperaturen opspeelde.
Ik rijdt nu al weer 1,5 jaar zonder problemen.
RHE verkoopt ook een modificatie om het hele systeem te vervangen en de leidingen door te verbinden. Zoals ze zelf aangeven vervalt dan de typegoedkeuring van de motor. Immers, de betreffende motor is nooit officieel toegelaten in die configuratie.
Hier even een update, ik ben net terug van een stukje rijden.
Lampje blijft knipperen als ik rijd, in het begin deden beide remmen het met ABS. Na enkele keren met de achterrem te hebben geremd viel de ABS uit. Remmen voor ging nog wel, wel wat stroever, maar achter zeer beperkt tot bijna geen remvermogen. Nadat ik de motor opnieuw had gestart deden beide remmen het weer. Toen leek het erop dat wanneer ik alleen met mijn voorrem remde hij het bleef doen. Na even mij achterrem weer gebruikt te hebben viel hij weer weg en leek het erop dat het achter wiel ‘zwaarder’ rolde, alsof het aanliep. Uiteindelijk werd de duur van ABS steeds korter. Bij elke nieuwe start komt het ‘zoemend’ (gierend) geluid wel terug en ook de rembekrachtiging als ik de remmen test.
Bij terugkomst zag ik wel dat een remblokje tegen de remschijf bleef zitten bij het achterwiel, dit kan het ‘aanlopen’ verklaren. Deze vrijgemaakt van de remschijf maar leverde geen verschil met het ABS verder.
Oow ja, bij beide remmen gaat het remlicht branden.
Ik vertrouw BMW garage niet zo, dus wordt het toch Deurne, RHE of MSA
In ieder geval enorm bedankt voor het meedenken!!!
Je kunt ook nog altijd terecht bij Notten in Brunssum, geen dealer maar absoluut wel BMW-specialist met het hart voor motor en beurs van de klant op de juiste plaats.
IK zou eens kijken naar de schakelaar van je achterrem: trek het remhandel eens omhoog met je hand vóórdat je start en ga dan rijden zonder dat rempedaal te bedienen, als onder het rijden alle lampjes uit zijn dan pas eens je achterrem bedienen. Als je achterrem blijft aanlopen éérst zorgen dat dat mechanisch in orde is, uit elkaar peuteren, schoonmaken etc …
Sorry voor de late reactie en bedankt voor de reacties.
@Beckysmile daar ben ik een hele tijd geleden ook geweest. Nadat hij een beurt had gehad en achter de remblokjes waren vervangen bleef een remblokje aanlopen tegen de remschijf. Dit werd toen afgedaan met “je moet het blokje nog inremmen”. Maar zelfs na dit ‘inremmen’ bleef het blokje aanlopen tegen de remschijf. Ik ben er 3 keer voor terug moeten gaan. Daarbij moet wel gezegd worden dat dit misschien al 10 jaar geleden is. Maar bedankt voor de tip
@Baird, ik zal het van het weekend eens proberen. Thanks
Er staat een afspraak gepland bij MSA voor 16 maart.