Dat onderhoud noodzakelijk is weten we allemaal. Maar helaas is dat geen garantie dat iets niet stuk kan gaan. Mijn ABS heeft het begeven en zal dus “even” gerepareerd moeten worden. Ik heb er ruim 110.00 km mee kunnen rijden zonder problemen dus eigenlijk zou ik niet mogen klagen. Maar de hoeveelheid werk om deze te verwijderen, te repareren en weer monteren komen niet echt op een goed moment. Maar zonder ABS naar het buitenland vind ik toch te veel risico. We zijn dus begonnen met de werkzaamheden. Jammer dat het testen hiervan pas kan als de unit weer gemonteerd is.
We gaan het zien en ik laat weer weten wat er met deze unit aan de hand was.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen
Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
Zeer vervelend en het komt doorgaans altijd ongewenst Isaac. Maar je hebt gelijk, we staan vlak voor de zomervakantie en dan wil je de RT goed en wel beschikbaar hebben.
Je hebt met de 1100 dus ABS2 en doorgaans zijn deze pompen minder storingsgevoelig dan de ABS3 (deel-integraal) van de 1150.
Je gaat de revisie dus zelf doen. Ik had hetzelfde probleem ongeveer zeven jaar terug en heb het via MSA in Ede laten doen. Zij reviseren echter niet zelf maar sturen deze op naar een bedrijf in Duitsland. Ze hebben de pomp alleen uit- en ingebouwd.
Ook ik ben erg benieuwd naar de voortgang/het resultaat en hoop dat je met succes de pomp weer tot leven wekt!
Het is even stevig aanpakken maar we zijn al een heel eind. Mechanisch zat het al te broeden. De laatste tijd was de klak-klak een stuk zachter aan het worden. En de unit werd temperatuur gevoelig. Bij koud weer werkte deze altijd maar als er een tijd gereden was en er werd een tankstop gemaakt wilde deze steeds vaker in de stress schieten. Het nu meer de vraag wanneer hij zou stoppen en niet of hij zou stoppen. Ik heb de unit al weer een heel eind gemonteerd maar zag dat ook 1 van de korte gaskabels een gebroken draadje had. Deze vandaag gemonteerd en dat de ABS unit er uit was scheelde dat in ieder geval getob. Het verdeel doosje zit namelijk tegen de onderzijde van het frame van de accu en ABS gemonteerd. Morgen hoop ik de rest weer in elkaar te kunnen zetten en moet dan ook even de gaskleppen weer even synchroniseren. Ik hoop dat ik het probleem verholpen heb want het testen buiten de motor kan ik niet. Dus het is nog even spannend maar ik heb er alle vertrouwen in. Ik heb wat foto’s bijgevoegd om een indruk te geven van het inwendige. De viltringen om de as waren erg droog en liepen erg stroef (op foto 2 goed te zien) heb ik bij montage in de naaimachine olie gezet. Deze is lekker dun, lang houdbaar en erg glad. Hij glimt weer als nieuw. Als hij dan ook weer als nieuw gaat werken ben ik ook blij.
Het zit helaas niet helemaal mee. Unit werkt regelmatig wel en dan weer niet. De klak-klak is bij mij nu een klak-en dan een zachte klak.
Vermoedelijk de elektronica die door het zware lopen even te veel heeft moeten werken en nu de stroom niet kan leveren.
Dit verklaart ook dat deze bij een koude start beter werkte.
Ik dacht even de unit los te halen van de ABS maar helaas zit de diagonale strip tussen accu en ABS in de weg. Ik moet dus nogmaals de ABS unit los halen om de print te kunnen benaderen. Een klusje voor na de vakantie.
Tevens ging mijn synchronisatie meter stuk. Heb dus de motor even op het gevoel gelijk moeten afstellen wegens de nieuwe gaskabels.
Intussen daar weer het materiaal voor binnen gekregen dus dat gaat binnenkort gebeuren.
Na de vakantie weer verder.
In ieder geval een stuk duidelijker met fotoondersteuning ,goede uitleg(vind ik)