Graag zie ik wat advies tegemoet om een 12 volt aansluiting te maken voor de TomTom rider 550.
Het is mijn bedoeling om de aansluiting vanaf de orginele plug links in de Kuip hiervoor te gebruiken.
Ook zijn er mensen die de fase vanaf de claxon halen.
Ik heb de aansluiting van de navigatie via het contactslot. Je hebt op deze wijze ook onbedoeld geen stille verbruiker. De navigatie gaat pas aan wanneer je de motor op het contact zet.
Onder het balhoofd vind je een CANbus aangesloten connector (12V), bestemd voor accessoires. Zoek in de nabijheid van een tiewrap. Een bekabelde contrastekker kun je bij de dealeRT kopen. Bij onderdelenshop Quispel ook te koop voor € 14,95. Hier op het Forum vind je er meer info over.
Als je de originele CAN-bus aansluiting neemt zoals siepke aan geeft heb je ook geen last van een stille verbruiker…!
2e voordeel is dat je niet in kabels hoeft te snijden hetgeen niet aanbevelenswaardig is in CAN-bus systemen.
Ik heb de linker kap (met het Bmw logo)van de kuip gedemonteerd heel simpel los te halen.
Zo ruimte genoeg om de de stroomkabel van de TomTom door te steken met behulp van een stukje vd draad (installatiedraad)
Toen direct op de accu aangesloten, het aanpassen van de bestaande accessoires aansluiting leek mij onverstandig met het oog op eventuele storingen. Het grote voordeel is dat de TomTom niet bij elke start in werking treed.
Hoi Eilert,
Van de week een zumo(550) gekocht en wil deze de houder ook aansluiten.
Jouw aansluiting via het contact lijkt me een goed idee.
De houder die ik heb zit een losse kabel (rood/zwart) aan zonder zekering ertussen.
Kan ik de kabel zo verbinden met het contact, heb jij enige uitleg of een foto ervan?
Ik heb zojuist bij mijn RT gekeken. Zaklamp erbij maar ik kon het niet goed zien. Destijds heeft Kenny Simon van MSA in Ede het voor mij aangesloten. En echt, ik kan het niet goed traceren. Wellicht dat een ander forumlid je verder van advies kan voorzien hoe je het kan aansluiten op het contactslot. Al zijn er zoals je hier leest meerdere opties. Kenny (gepensioneerd BMW specialist in hart en nieren) adviseerde mij dit en heeft het ook zo gedaan.
Wat ik wel kan zien dat hij het afgetapt heeft van andere draden en ik zie er geen zekering tussen. Maar nogmaals ga niet van mijn woorden uit als de absolute waarheid. Ik laat ook altijd door MSA aan mijn RT sleutelen en kom er zelf niet aan. Alleen rijden en poetsen.
Bedankt voor je reactie en dat je zelf ook even gekeken heb naar jouw situatie !!
Wellicht zal er een ander zijn die me kan helpen, ook zal ik contact zoeken bij MSA(zonder kenny), schijnt een goede service te leveren en een juiste prijs. Mijn ervaringen van de laatste jaren(3) van onderhoud bij heerenveen en scharnegoutum waren niet fijn .(Ja het is een beemer he)
En ja ik zal me natuurlijk even netjes voorstellen…