ben wat aan het rondsnuffelen naar een R 1200 RT
las ergens dat er rond 2010 er verschillende waren de een heeft wat meer PK,s
kan ik dat uiterlijk zien ?
en vanaf welk bouwjaar zijn de betere ? zonder ABS gedoe dus
maRTin
ben wat aan het rondsnuffelen naar een R 1200 RT
las ergens dat er rond 2010 er verschillende waren de een heeft wat meer PK,s
kan ik dat uiterlijk zien ?
en vanaf welk bouwjaar zijn de betere ? zonder ABS gedoe dus
maRTin
Hoi,
Vanaf 2008 is het remsysteem veranderd. Dit kan je zien aan de ‘potjes’ op het stuur. De R1150’s en 1200’s met power brakes hebben de reservoirs van de rem en koppeling meer geïntegreerd in de stuurhelften. Vanaf 2010 is er het dohc blok. Herkenbaar aan de verticale bougiedeksels ipv de horizontale.
En over PK’s. Ik heb een 1200RT van 2005. Die heeft 110PK. Als je het gas vol lostrekt…
Dan maakt 5PK extra weinig meer uit…
Als ik voor een zou gaan dan zou ik mij richten op een model vanaf 2010 met DOHC en dus met de bovenliggende nokkenassen. Een zeer sterk blok. Verder moet de RT goed aantoonbaar onderhoud hebben gehad en relatief weinig kilometers op de klok. Zou, want mijn
verkeerd in een onberispelijke staat (wel met een dossier aan onderhoudsfacturen) met slechts 37K op de klok. Ik ben er bijzonder aan gehecht en wil er geen afscheid van nemen. Maar dit terzijde.
+1
Ga voor de uitvoering 2010-2013
Dus met het “DOHC-blok”.
Zeker als je voor een R1200RT van 2010 zou willen gaan.
Wat is beter, ik heb een R1200RT van 2006 en nog nooit problemen mee gehad, zit ook geen poes pas op alleen verstelbare ruit en handvat verwarming.
Gewoon regelmatig onderhoud laten doen (MSA Ede) en er is niets aan de hand.
Heerlijke motor ik rijd er nog steeds met veel plezier op.
Dus ja wat is beter
Succes bij het zoeken
Groeten van Henk
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk Henk. Regelmatig en goed onderhoud is DE SLEUTEL om probleemloos te blijven rijden. Ongeacht het bouwjaar van de RT. Wel is het zo dat de ene uitvoering gevoeliger is voor ABS storingen dan de andere. De ABS3 (op de 1150 ) en de eerste uitvoering van de 1200 (tot 2008) is vooral gevoelig voor onregelmatig en dus slecht onderhoud. En zelfs goed onderhouden zijn er geen garanties voor een probleemloze werking en dus voor storingen van het ABS. Maar je hebt gelijk, goed en regelmatig onderhoud door een goede betrouwbare dealer of specialist is veel, heel veel waard . . .
Ik rijd sinds september 2018 op een van 2005. Alles werkt gewoon en motor was in onderhoud. Tot nu toe veel plezier eraan gehad en zelfs mijn vrouw gaat weer achterop. Tot sept 2018 gedurende 20 jaren een R100RT (79) gereden als heropstapper. Dan is de overstap toch grote luxe en erg comfortabel. September Schotland en her en der weekendje Duitsland. Een mooi vooruitzicht,
Ooit in 1975 gestart op een 2 takt Suzuki T500 en daarna tot 1980 2 x R75/5.
Op You Tube staat een filmpje, gemaakt kort na de introductie van de 2010 versie.
https://www.youtube.com/watch?v=c8bgzzyWjPw&t=459s
Ik heb nu een 1200RT uit het jaar 2011. Daarvoor een van het jaar 2005. Beide hele fijne beemers, waarbij naar mijn idee, het blok van de 2010 - 2013 iets mooier draait.