Aanhaalmoment bouten cardan

Beste medeforumleden.

Kan iemand mij vertellen wat het aanhaalmoment is van de op bijgaande tekening aangegeven bout(en) van het cardanhuis van een
BMW R 1250 RT, bouwjaar 2019?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Schermafbeelding 2022-12-28 141710.jpg

volgens mij 35 nm

Dat zijn toch twaalf M8X30 8.8 ZNS3 bouten?

35Nm is dan zeker te hoog. Volgens mijn info 24.6 Nm.

aanhaalmomenten.jpg

Het gaat inderdaad om de M8x30 8.8 ZNS3 bouten.

Ik vond zelf nog dit in het digitale werkplaatshandboek, maar ik weet niet zeker of dit de betreffende bouten zijn. Een aanhaalmoment van 10 Nm lijkt mij te weinig.
aanhaalmomenten.jpg

Mogelijk zit de oplossing in de term doordraaihoek. Betekent dat niet dat je ná 10nm nog 45 graden verder moet? _001

Als dit de betreffende bouten zijn, dan heeft Wannesie het juist. Bouten eerst kruislings aantrekken op 10Nm. Gradenschijf of aftekenen en de bouten kruislings 45 graden doordraaien.

Het probleem is echter dat de eindaandrijving sinds de LC typen niet meer een onderdeel is wat te repareren is. Kijk ik in Realoem, dan zie ik geen losse onderdelen. Zoek ik het daarna op in het werkplaatshandboek, dan kan ik ook niets vinden. Ik maak dan de voorzichtige conclusie dat BMW niet meer wil dat de eindaandrijving gerepareerd wordt, alleen nog vervangen.

Ik zie wel losse onderdelen voor het cardan in Realoemm, waaronder de desbetreffende bouten…
Schermafbeelding 2022-12-29 110338.jpg

Met losse onderdelen doel ik op de eindaandrijving, tandwielen lagers enz.

Nummers twaalf zijn de bouten die jij aangeeft. De bout is bekend, aanhaalmoment ben je zelf achtergekomen. Volgens mij is het nu makkelijk om de klus af te maken.