Vandaag hebben ze nieuwe battlax t31 banden gemonteerd (voor en achter). Nu zag ik dat dat de voorband een GT versie is…en de achterband niet. Zit u een beetje te zoeken en blijkt dat vele merken niet eens meer de nieuwste banden leveren in 18inch voor de 1100rt. Bij sommige merken dus wel de nieuwste banden in 18 inch maar blijkbaar dan geen GT versie. Snap dat dit met kosten te maken heeft…maar nu heb ik voor een gt versie en achter niet Zijn er meer 1100rt rijders die voor een GT versie hebben en achter niet? en maakt dit wat uit?
Ik was 2 weken geleden aan de beurt voor een nieuwe voorband op mijn R1200RT lc en mijn bandenboer gaf mij de keuze…B31 GT of geen GT…
het verschil is namelijk…de GT versie heeft een iets hardere rubber compound en gaat dus langer mee maar het duurt ook langer voor deze op werk temperatuur is…Dit is wat mijn bandenboer vertelde…
Ik heb toen niet voor de GT versie gekozen…
HenkH
Volgens mij is het belangrijkste verschil tussen wel/geen GT-versie de opbouw van het karkas. De GT versie is ontworpen om meer gewicht te kunnen dragen en heeft de echt zware tourbuffels als doelgroep. Voor de BMW is het een twijfelgeval. Hoort zo’n RT bij de zware fietsen of niet? Misschien moet de keuze gemaakt worden op basis van het gemiddelde gebruik…max draagvermogen (pas in Oostenrijk op met overschrijding hiervan) of solo met tandenborstel en creditcard op pad?
Voor wat het rijgedrag betreft met twee verschillende versies onder één motorfiets weet ik niets te melden want ik heb daar geen ervaring mee.
gr v Ciske
Oke zit 99% alleen op de motor zonder bagage, za wel goed komen denk ik. Eerste 100km voelt veelbelovend aan. Er zaten michelin Road pilot 3 onder.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De R11X0RT ‘leunt’ erg op de voorkant in tegenstelling tot de latere modellen, dus voor wèl een GT en achter niet snap ik wel …
Als ik er een nieuw setje onder laat zetten doe ik wel altijd een GT (rijd nu MPR4). Ik ervaar altijd dat de bandenwissel doe zodra de voorband is versleten. In theorie zou de achterband dan nog even mee kunnen. Ik vraag mezelf af waarom je niet 2 of 3 tientjes extra zou betalen zodat je op safe rijd ipv altijd in je achterhoofd of je de band niet te zwaar belast.
Ik rijd zelf veel woon-werk met laptop enz. in de koffers. Maar ga 1 a 2 keer per jaar ook een weekend weg met de motor.
Ik heb ook twee banden vervangen om dezelfde reden. Probleem is echter dat de meeste bandenleveranciers nieuwe banden niet meer in de GT versie leveren voor de . Bridgestone levert bijvoorbeeld alleen nog de voorband voor de
in de GT versie (die zit erop). Michelin doet vanaf de road pilot 4 niet meer de gt versie maken.
Ik heb begrepen dat MR5 dit jaar ook met een GT band komt. Daarbij is de compound van de MR5 zachter dan de MPR4, ik zou eerst nog even met de MPR4 blijven rijden. Is deze ook beschikbaar voor de 1100 RT?